W dobie rozkwitu e-commerce, założenie sklepu internetowego to dla przedsiębiorcy niekwestionowana szansa na rozwój biznesu. Dotyczy to zarówno właścicieli funkcjonujących już sklepów stacjonarnych, jak i nowych graczy, decydujących się na własną platformę do zakupów online. O czym należy pamiętać wchodząc na rynek e-commerce? Na co zwrócić szczególną uwagę? Jak dotrzeć do potencjalnych klientów? Podpowiadamy.
Strategiczne decyzje a profil klienta
Decydując się na założenie sklepu internetowego powinniśmy przede wszystkim dokładnie określić, do kogo chcemy dotrzeć z naszą ofertą. Stworzenie możliwie najbardziej precyzyjnego profilu potencjalnego klienta, pomoże nam zarówno w doborze odpowiedniego asortymentu, jak
i właściwych narzędzi promocyjnych. Klienci lubią różnorodność, ale cenią też specjalizację. Dlatego warto tak skonstruować swoją ofertę, aby jedna z kategorii była dominującą, a pozostałe produkty stanowiły jej uzupełnienie. Zgodnie z zasadą Pareto, znajdującą szerokie zastosowanie w biznesie
i ekonomii, 80% rezultatów przypada na 20% nakładów. W odniesieniu do sklepu internetowego oznacza to, że 80% przychodów jest generowanych przez 20% asortymentu. Działania promocyjne powinny być regularne, ale nienatarczywe i co najważniejsze - spersonalizowane.
Estetyka i funkcjonalność
Podobnie jak w przypadku sklepów stacjonarnych, również w e-commerce duże znaczenie mają aspekty wizualne. W przestrzeni miejskiej nasze zaufanie i pozytywne odczucia budzi to miejsce, które wygląda dobrze. Podobne mechanizmy działają w Internecie. Dlatego tak ważne jest, aby odpowiednio zaprojektować stronę sklepu online. Zarówno pod kątem estetyki, jak i funkcjonalności. Witryna skonstruowana w oparciu o user experience (ang. doświadczenie użytkownika), posiadająca intuicyjnie rozmieszczone treści, proste kroki zakupowe, jasno określone warunki transakcji oraz ewentualnych zwrotów i reklamacji, to droga do większej ilości sfinalizowanych zakupów. A co za tym idzie - satysfakcja klienta, dla którego całość przebiegła szybko i bezproblemowo.
Prezentacja produktów
Opisy produktów to jedno z najważniejszych narzędzi sprzedażowych w e-commerce. Powinny być konstruowane w taki sposób, aby były przyjazne dla konsumentów, ale również wysoko pozycjonowane w wynikach wyszukiwania Google. Klient dokonujący zakupów online pozbawiony jest bezpośredniego kontaktu z produktem. Prawidłowo skonstruowany opis ma zastąpić mu to doświadczenie. Musi zatem spełniać określone warunki. Jakie? Powinien być wyczerpujący, ale nie za długi, prosty, zrozumiały, operujący językiem korzyści, ale jednocześnie wiarygodny.
Zanim jednak klient trafi na naszą stronę, najczęściej wpisuje interesujące go hasła w wyszukiwarkę. Celem każdego przedsiębiorcy, zwłaszcza tego, który dopiero buduje rozpoznawalność swojej marki jest to, aby jego witryna znalazła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania, dla możliwie największej ilości fraz. Aby wpłynąć na dobre pozycjonowanie, właściciel sklepu internetowego musi jak najbardziej precyzyjnie określić słowa kluczowe, które następnie wykorzysta w opisach produktów. Aby trafnie je określić, niezbędna jest znajomość sposobu myślenia i działania klientów.
Rolę komplementarną wobec opisów, ale niezwykle ważną, pełnią zdjęcia i materiały video. Efektowne i profesjonalnie wykonane, skutecznie wzbudzą w klientach potrzebę posiadania produktu. W końcu jeden obraz wart jest więcej niż 1000 słów.
Efektywne porównywarki cenowe
Porównywarki cenowe to serwisy, które gromadzą w jednym miejscu asortyment wielu sprzedających. Po wpisaniu nazwy lub kategorii produktu, użytkownikowi wyświetla się lista sklepów, które go oferują. Można ją dowolnie filtrować, wg takich parametrów jak między innymi: cena, popularność czy opinie.
- Konsumenci dokonujący zakupów online mają dziś ogromny wybór, dlatego przed podjęciem decyzji chcą mieć pewność, że znaleźli najlepszą dla siebie opcję. W tej decyzji pomoże np. porównywarka cenowa. Ponadto, właściciele sklepu, poprzez integrację z porównywarką, mogą zwiększyć ruch na swojej stronie i potencjalnie więcej sprzedać – mówi Karolina Zasada, Account Coordinator
w Okazje.info – porównywarce cenowej, która w tym roku świętuje swoje 10-lecie.
Integrując swój sklep z porównywarką cenową przedsiębiorca otrzymuje dodatkowe, niezwykle silne narzędzie promocyjne. Znacząco zwiększa tym samym dotarcie do potencjalnych klientów, co może się przełożyć bezpośrednio na efekty sprzedażowe.
Zdobądź i… zatrzymaj klienta!
Jedną z miar skuteczności działań e-commerce jest to czy raz zdobyty klient wróci do naszego sklepu. Niezależnie od mnogości dostępnych narzędzi marketingowych, najważniejsza w tym wypadku jakość obsługi i satysfakcja z dokonanego zakupu. Należy dołożyć wszelkich starań, aby oferowane produkty były stale dostępne a czas wysyłki i dostawy możliwie najkrótszy. Wartość dodaną zawsze mają oferty specjalne czy bony rabatowe, o których możemy informować w formie regularnie dostarczanego newslettera. Pozwoli nam to utrzymać kontakt z klientem, a także przypomnieć o sobie, zachęcając do ponownej wizyty. Warto zadbać również o inne kanały komunikacji, takie jak np. profil sklepu
w mediach społecznościowych. To właśnie tam konsumenci często szukają kontaktu z marką i co najważniejsze: dialogu. Szybka informacja zwrotna w przypadku jakichkolwiek pytań czy wątpliwości buduje pozytywny wizerunek sprzedającego.
Choć rynek e-commerce dynamicznie się rozwija, wciąż stanowi ogromne pole do eksploatacji biznesowej. Ilość sklepów internetowych stale wzrasta, ale rosną też potrzeby i oczekiwania konsumentów, którzy w sieci szukają dziś produktów ze wszystkich możliwych kategorii. Co więcej, nic nie wskazuje na to, aby ta tendencja miała ulec zmianie.
Link do strony artykułu: https://cafe.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/jak-poczatkujace-sklepy-internetowe-moga-dotrzec-do-potencjalnych-klientow